ویتامین های مورد نیاز پوست کدامند؟

ویتامین های مورد نیاز پوست کدامند؟

ویتامین های مورد نیاز پوست چه تاثیری در بهبود سلامت و حفظ شادابی آن دارند؟ برخی از ویتامین‌ها نقش مهمی در سلامت پوست ما ایفا می‌کنند. کمبود‌‌‌ تغذیه‌ ای می‌تواند بر برخی عملکرد‌‌‌های بیولوژیکی و ساختاری پوست تأثیر گذاشته و باعث بروز ناهنجاری‌‌ها و اختلالات پوستی مانند خشکی، نازکی و پیری زودرس پوست شود. ویتامین‌ها برای سلامتی و عملکرد بدن ضروری هستند، کمبود ویتامین می‌تواند عوارض جانبی بر روی پوست ایجاد کند. در این مقاله از سایت “ آوا اسکین کر” قصد داریم با این ویتامین ها بیشتر آشنا شویم.

ویتامین های مورد نیاز پوست

ویتامین های مورد نیاز پوست در عملکرد های بیولوژیکی و ساختاری پوست تاثیر گذاشته و نقش مهمی در محافظت از پوست در برابر آفتاب دارند. در ادامه مطلب به معرفی برخی از این ویتامین های مورد نیاز پوست اشاره خواهیم کرد:

تاثیر ویتامین C بر سلامت پوست

ویتامین C به مقدار زیاد در لایه‌های پوست یافت می‌شود. این ویتامین علاوه بر این‌که اثر محافظتی (آنتی اکسیدان) در برابر سرطان پوست دارد، با نقشی که در تولید کلاژن اجرا می‌کند باعث می‌شود پوست سالمی داشته‌باشیم. به همین دلیل است که ویتامین سی در بسیاری از محصولات ضدپیری وجود دارد. علاوه بر این مصرف خوراکی ویتامین سی باعث تاثیر بیشتر ضد آفتاب‌ها برروی پوست می‌شود.

تاثیر ویتامین E بر سلامت پوست

ویتامین E نیز مانند ویتامین سی دارای اثرات آنتی‌اکسیدان است و با ایجاد سرطان پوست مقابله می‌کند. کاربرد اصلی آن محافظت از پوست در برابر آفتاب است. زمانی‌که ویتامین E را به صورت موضعی روی پوست‌مان استفاده می‌کنیم، اشعه‌ی آسیب رسان UV را جذب می‌کند. این کار باعث کاهش چین و چروک و لکه‌های تیره روی پوست می‌شود.

به طور طبیعی بدن ما ویتامین E را از طریق سبوم (ماده چربی که از منافذ پوست خارج می‌شود) تولید می‌کند. اگر سبوم تولید شده متعادل باشد باعث نرمی پوست شده و از خشکی آن پیشگیری می‌کند.

بیشتر بدانید: ویتامین های مفید برای درمان آکنه

ویتامین های مورد نیاز پوست کدامند؟

ویتامین A

 این ویتامین به طور طبیعی می‌تواند از طریق روش‌های مختلفی مثل؛ افزایش کلاژن موجود در پوست، جلوگیری از ایجاد تیرگی در پوست، تنظیم چربی پوست و کاهش التهاب و قرمزی روی سلامت پوست ما اثر بگذارد. در صورت کمبود ویتامین A، پوست دچار خارش می شود.

ویتامین B

این ویتامین میتواند از ایجاد بیماری‌های پوستی مانند آکنه و اگزما جلوگیری کند. همچنین باعث روشن شدن پوست نیز می شود.

ویتامین K

ویتامین K برای انجام فرآیند لخته شدن خون در بدن ما ضروری است. بنابراین به بهبود زخم‌ها، کبودی‌ها و کنترل خونریزی نواحی تحت عمل جراحی کمک می‌کند. مهمترین کاربرد آن رفع تیرگی زیر چشم‌ها است.

عملکرد ویتامین K همچنین باعث بهبود برخی شرایط پوستی می‌شود از جمله؛

  • ترک‌های پوستی ناشی از کشیدگی پوست
  • جای زخم‌ها
  • لکه‌های تیره
  • تیرگی زیر چشم‌ها

تاثیر ویتامین D بر سلامت پوست

ویتامین D اغلب توسط نور خورشید از طریق پوست در بدن ما تولید می‌شود. طی این فرآیند کلسترول به ویتامین دی تبدیل می‌شود. ویتامین دی به بدن برای ساخت سلول‌های سالم کمک می‌کند. ساخت سلول‌های سالم شامل پوست هم می‌شود.

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *