علت منافذ باز پوستی چیست؟

علت منافذ باز پوستی چیست؟

علت منافذ باز پوستی را در این مقاله از سایت “آوا اسکین کر” بررسی خواهیم کرد: منافذ باز پوستی یکی از تاثیرات منفی بر روی ظاهر و سلامت پوست است. این منافذ درواقع، کانال‌های کوچکی در پوست هستند که با باکتری‌ها، چربی و سایر ذرات آلوده می‌شوند. منافذ باز پوست می‌توانند به صورت نقطه‌ای در نواحی مختلف پوست، به ویژه در ناحیه صورت، بینی، پشت و گردن، ظاهر شوند. در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا علت این مشکل پوستی را بدانیم:

علت منافذ باز پوستی

پوست انسان حاوی میلیون‌ها منافذ است که خیلی از آن‌ها با چشم غیرمسلح قابل‌مشاهده نیستند. به‌طورکلی همه این منافذ باز هستند و به پوست اجازه تنفس می‌دهند. هر منافذ شامل فولیکول مو و غدد چربی است که روغنی به نام سبوم می‌سازد. هورمون‌ها در تحریک این غدد به منظور تولید مقادیر فراوان سبوم نقش دارند. به همین دلیل است که منافذ روی صورت شما، به ویژه منافذ روی بینی، پیشانی و گونه‌ها، ممکن است بزرگ‌تر از سایر نواحی بدن شما به نظر برسند. از مهم ترین دلایل منافذ باز پوستی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عوامل وراثتی و ژنتیکی

بعضی افراد بطور ژنتیکی منافذ بزرگتری دارند و معمولا در سن بلوغ که ترشح سموم زیاد می شود؛ این مشکل بروز میکند؛ حتی در مواردی با وجود اینکه فرد پوستی خشک دارد؛ منافذ پوست بطور ژنتیکی بزرگتر هستند؛ و برعکس آن ممکن است فردی پوست چرب را به ارث ببرد اما زیاد جوش نزند و منافذ پوستش خیلی باز نباشد.

ترشح سبوم به صورت بیش از حد

سبوم یک ماده چرب است که توسط غده‌های پوست ترشح می‌شود. اگر پوست شما به‌طور طبیعی مقدار سبوم زیادی ترشح کند، این موضوع می‌تواند منافذ پوست را انسداد کرده و باعث ایجاد منافذ باز شود. درواقع اصلی‌ترین علت منافذ باز پوست، تولید بیش از حد سبوم است.

علت منافذ باز پوستی چیست؟

کاهش میزان کلاژن پوست

کلاژن یک پروتئین است که ساختار و انعطاف‌پذیری پوست را حفظ می‌کند. با کاهش سطح کلاژن در پوست، منافذ پوست می‌توانند باز شوند. عواملی مانند پیری، تغذیه ناسالم و آفتاب‌سوختگی می‌توانند منجر به کاهش تولید کلاژن شوند.

فولیکول های مو

علت منافذ باز پوستی ممکن است به دلیل فولیکول های مو باشد. هر مو یک فولیکول دارد و هر فولیکول مو زیر یک منافذ قرار دارد. گاهی اوقات علت باز شدن منافذ پوست بزرگ بودن فولیکول‌های مو است.

استفاده از لوازم آرایشی نامرغوب

برخی از کرم ها و مواد آرایشی موجب مسدود شدن منافذ پوست می‌شوند. یکی از علت منافذ باز پوستی این موضوع است. در این شرایط مواد مترشحه از غدد چربی برای اینکه بتوانند از سطح پوست خارج شوند؛ مجبور خواهند بود منافذ پوست را گشاد تر کنند. هرچقدر مواد آرایشی به مدت طولانی تری روی پوست بماند احتمال بازتر و عمیق تر شدن منافذ بیشتر می شود

منافذ باز در چه پوستی ظاهر می شوند؟

هر نوع پوستی، چه چرب، چه نرمال یا خشک، می‌تواند ظاهری منافذ باز و بزرگ داشته باشد. منافذ پوستی باز ممکن است ظاهری کدر به پوست شما بدهند، به خصوص اگر با آلودگی، باکتری، روغن یا سلول‌های مرده پوست مسدود شده باشند. هرچند بزرگ شدن منافذ پوستی یک مشکل یا بیماری نیست، اما به هر حال این موضوع روی ظاهر پوست تاثیر می‌گذارد.

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *