پوست آکنه دار چیست

آکنه چیست ؟ علل و درمان آکنه

آکنه شایعترین مشکل پوستی است. جوش‌ها زمانی به وجود می‌آیند که منافذ پوست با سلول‌های مرده پوستی و چربی مسدود شوند و باکتری‌ها در آنها تجمع پیدا کنند. در این صورت پوست ممکن است ملتهب و قرمز یا متورم شود.

 

آکنه معمولا بین سنین ۳۰ تا ۴۰ سالگی برطرف می‌شود، اگرچه ممکن است در مواردی در دوران بزرگسالی نیز ادامه پیدا کند و یا برای اولین بار در این دوران ظاهر شود. آکنه دوران نوجوانی بیشتر در مردان و آکنه بعد از نوجوانی بیشتر در زنان دیده می‌شود. ممکن است آکنه قبل از دوره قاعدگی، به خصوص در زنان بالای ۳۰ سال، تشدید شود.آوا اسکین کر در اینجا از شناخت آکنه تا درمان آکنه به شما همراهان عزیز کمک میکند.

آکنه چیست؟

علل ایجاد آکنه در پوست

آکنه زمانی ایجاد می شود که غدد تولید چربی روی پوست که از خشک شدن پوست جلوگیری می کنند، بیش از حد لازم چربی تولید کنند. این چربی اضافه به همراه سلول های مرده ی پوست منجر به بسته شدن منافذ پوست می شوند. در اثر بسته شدن منافذ پوست، منافذ آلوده شده و در نهایت آکنه ایجاد می شود. عوامل زیادی در میزان تولید چربی توسط غدد اثر دارند. یکی از رایج ترین آنها تغییرات در سطح هورمون های بدن است. در دوران بلوغ افزایش سطح هورمون تستوسترون منجر به ایجاد آکنه می شود. همچنین ممکن است زنان نیز در دوران بارداری یا زمان پریود به علت نوسان در سطح هورمون های بدن دچار آکنه شوند. ممکن است آکنه ناشی از شرایط دیگر مانند سندرم تخمدان پلی کیستیک و داروهای خاص باشد.

چه عواملی احتمال بروز آکنه را افزایش می‌دهند؟

تغییرات هورمونی
سابقه خانوادگی
دوره‌های قاعدگی
سندرم تخمدان پلی کیستیک
برخی داروها
رژیم غذایی
استرس
سیگار کشیدن
فشار بر پوست

علل ایجاد آکنه در پوست

علائم آکنه چیست

علائم آکنه بسته به شدت شرایط شما متفاوت است:

  • جوش‌های سرسفید
  • جوش‌های سرسیاه
  • برجستگی‌های کوچک قرمز و لطیف
  • جوش (چرک)، که جوش‌های نوک‌تیزی است که در نوک آنها چرک وجود دارد
  • توده‌های بزرگ، جامد و دردناک زیر پوست (ندول‌ها)
  • توده‌های دردناک و پر از چرک در زیر پوست (ضایعات کیستیک)
  • عوامل تشدید کننده آکنه (جوش) کدامند؟

عوامل تشدید کننده آکنه (جوش) کدامند؟

برای پیشگیری ازآکنه چیکار کنیم؟

کارهایی که می‌توانند به مراقبت از پوست و کاهش احتمال بروزآکنه کمک کنند، عبارتند از:

  • شستشوی مکرر یا تهاجمی می‌تواند آکنه را بدتر کند. پس باید صورت خود را بیش از دو بار در روز نشوییم. برای شستن پوست از آب گرم، نه داغ، استفاده کنیم. بجای استفاده از شوینده‌های بسیار قوی که به پوست آسیب می‌رسانند، از یک پاک‌کننده ملایم پوست صورت استفاده کنیم. گاهی افراد دچار آکنه از صابون‌ها و شوینده‌های قابض (جاذب رطوبت) استفاده می‌کنند. باید بدانیم که این شوینده‌ها تنها سبوم را از سطح پوست حذف می‌کنند، اما تولید سبوم را کاهش نمی‌دهند.
  • از شستن صورت با اسکراب خودداری کنیم، زیرا این کار می‌تواند آکنه را بدتر کرده و به پوست آسیب میرساند.
  • جوش‌ها را دستکار نکنیم یا فشار ندهیم. این کار علاوه بر اینکه می‌تواند آکنه را بدتر کند و به پوست آسیب میرساند، ممکن است منجر به عفونت  شود.
  •  استفاده از محصولات آرایشی و بهداشتی پوست بر پایه روغن خودداری کنیم. این محصولات می‌توانند آکنه را بدتر کنند.

 فشیال برای درمان آکنه پوست کمک می کند؟

خدمات فیشیال معمولاً شامل این مراحل است:

• پاکسازی پوست
• بخار کردن پوست یا استفاده از حوله های گرم روی پوست
• لایه برداری (از بین بردن سلولهای مرده پوست) با استفاده از اسکراب  ، لایه برداری شیمیایی
•  درمان با نور LED
• استخراج منافذ مسدود شده (سرهای سفید و سر سیاه)
• ماساژ پوست
• استفاده از ماسک صورت
• استفاده از سرم و مرطوب کننده های حاوی آنتی اکسیدان یا آنزیم ها

 

فشیال برای درمان آکنه پوست کمک می کند

 

روتین پوست آکنه دار چیست

1. دوبار شستشوی عمیق در صبح و شب
صبح‌ها قبل از هر کار دیگری، صورت خود را بشویید. این کار را قبل از خواب و بعد از اینکه دیگر به آرایش صورتتان نیاز ندارید تکرار کنید. اینجا دیگر پاک کردن آرایش با دستمال مرطوب و شستن با آب فایده‌ای ندارد. شما باید صورتتان را خیلی عمیق تمیز کنید تا منافذ پوستتان از وجود چربی اضافه، جرم، میکروب و مواد آرایشی پاک شود
2. لایه برداری
در مرحله دوم شما باید شستشوی عمیق‌تری داشته و پوستتان را از شر سلول‌های مرده رها کنید. این مرحله به عمق منافذ پوست شما نفوذ کرده و همانطور که از اسمش پیداست، یک لایه ناخواسته را از روی پوست برمی‌دارد. روغن هسته انار یک گزینه عالی و سازگار با پوست مستعد جوش و آکنه محسوب می‌شود. روغن هسته انار را روی پوست خود برای دو تا سه دقیقه ماساژ دهید، سپس با آب ولرم آن را بشویید. انجام این کار فقط دو بار در هفته کافی است
3. سرم درمانی

تغذیه پوست با سرم یک مرحله مهم از روتین پوستی است. سرم پوستی مناسب به خصوص برای پوست مستعد جوش و آکنه اهمیت زیادی دارد. سرم سلول‌های پوستی را تقویت کرده و نقاط ضعف آن را از بین می‌برد. یک سرم پوستی خوب می‌تواند پوست را آبرسانی و هیدراته نگه دارد. سرم پوستی که انتخاب می‌کنید باید به نوعی درمانی برای مشکلات و حساسیت‌های پوستی شخص شما باشد.

البته باید مراقب باشید سرم‌های پوستی موجود حساسیت به اشعه‌های UV  را افزایش می‌دهند. پس اگر می‌خواهید از خانه خارج شوید، لازم است بعد از سرم زدن از ضد آفتاب استفاده کنید
4. مرطوب کردن و آبرسانی

پوستی که هیدراته بوده و به موقع آبرسانی شود، بهتر در مقابل آسیب‌های درونی و بیرونی دوام می‌آورد. برای این کار استفاده از یک مرطوب‌کننده با بافت ژل و کرم مانند بهترین گزینه است. اینجا نباید از مرطوب‌کننده حاوی مواد و عناصر ضد جوش استفاده کنید؛ چرا که در مرحله سرم درمانی به اندازه کافی آن را دریافت کرده‌اید
5. درمان جوش‌ها
صبح‌ها لازم است جوش‌ها را با یک ماده درمانی پوشانده و به امور روزانه‌تان برسید. یعنی شما باید بخشی از روتین مراقبت از پوستتان را به درمان جوش‌های موجود اختصاص دهید. برای این کار می‌توانید از محصولات حاوی سالیسیلیک اسید، نیاسین و روی استفاده کنید. این نوع محصولات عوامل عفونی موجود در منافذ پوست را از بین برده و پوست را پاکسازی عمقی می‌کند
6. مراقبت در برابر آفتاب

حتما لازم نیست از خانه بیرون بروید تا ضد آفتاب بزنید. بودن در هر فضای سرباز و وجود نور طبیعی و اشعه‌های خورشید حتی به صورت غیرمستقیم می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری به پوست مستعد آکنه بزند. به همین دلیل لازم است در طول روز از کرم‌های ضدآفتاب مناسب بر روی پوست صورت و گردن خود استفاده کنید.

7. رعایت اصول تغذیه و سبک زندگی

  • با نوشیدن آب کافی بدن و پوستتان را هیدراته نگه دارید.
  • مصرف غذاهایی که شاخص گلیسمیک آن‌ها بالا است، لبنیات، چربی‌های اشباع، غذاهای سرخ ‌شده، چربی‌های ترانس، فست فودها، غذاهای فرآوری شده و شکر را محدود کنید.
  • بعد از عرق کردن حتما صورت خود را بشویید.

بهترین ژل های شستشوی صورت مناسب پوست آکنه دار

ژل شستشوی اون
ژل شستشوی نوروا
ژل شستشوی بایودرما
ژل شستشوی سینره
ژل شستشوی گارنیر
ژل شستشوی ایوروشه

 

 

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *