اهمیت شناخت نوع پوست

اهمیت شناخت نوع پوست

اهمیت شناخت نوع پوست به ما کمک می کند که به طور صحیح و اصولی بتوانیم از پوست مراقبت کنیم با وجود استفاده از انواع محصولات مراقبتی در صورت ندانستن نوع پوست، این مراقبت‌ها تاثیر بر عکس روی پوست گذاشته و ممکن است منجر به ایجاد حساسیت، تولید چربی و یا جوش در پوست شود.

پس برای داشتن روتین مناسب باید نوع پوست خود را به درستی تشخیص دهید و در حین استفاده از محصولات مراقبتی اطلاعات لازم را در مورد اینکه برای کدام نوع پوست مناسب است کسب کنید.

ما در سایت آوا اسکین کر، این مقاله را برای شما عزیزان تهیه کرده ایم تا نوع پوست خود را به صورت تخصصی بشناسید!

انواع پوست و نحوه‌ی مراقبت از آن‌ها

به طور کلی پوست ها به ۵ دسته تقسیم می‌گردند که عبارتند از:

  • پوست معمولی؛
  • پوست حساس؛
  • پوست چرب؛
  • پوست خشک؛
  • پوست ترکیبی یا مختلط.

پوست معمولی چیست ؟

پوست معمولی یکی از انواع پوست است که میزان چربی و رطوبت متعادلی دارد. پوستی ایده‌آل است و در هنگام لمس با طراوت و تازه می‌باشد. پوست معمولی با گذشت زمان تمایل به خشک شدن دارد، در نتیجه برای خوب ماندن مانند سایر پوست‌ها نیاز به مراقبت دارد.

در ادامه به صورت تخصصی تر در مورد اهمیت شناخت نوع پوست بحث خواهیم کرد…

پوست معمولی دارای رنگی مطلوب و روشن و بافتی نرم و لطیف می‌باشد که عاری از لکه و روزنه‌های قابل مشاهده است. در این نوع پوست‌ها اثری از پوسته پوسته شدن نیست. این نوع پوست با گذشت زمان تمایل به خشک شدن دارد، در نتیجه برای خوب ماندن مانند سایر پوست‌ها نیاز به مراقبت دارد.

 

راهای مراقبت پوست معمولی؟

  • دوری از آفتاب؛
  • استفاده مکرر از ضد آفتاب‌ها؛
  • پرهیز از شستشو بوسیله آب خیلی گرم؛
  • استفاده از مرطوب کننده‌های ملایم و مناسب.

پوست معمولی و راه های مراقبتی پوست معمولی

پوست حساس چیست؟

  • پوستی است که در برابر عوامل و تحریکات خارجی، به سرعت عکس‌العمل نشان می‌دهد.
  • در برابر سرما و یا بعد از تماس با آب، قرمز می‌شود.
  • همیشه حتی بعد از مصرف کرم‌های مرطوب کننده حالت کشیدگی، سوزش و درد دارد و …

اگر پوست حساسی دارید به این نکات توجه داشته باشید:

  • هوای گرم و حتی هوای خوب و معتدل نیز ممکن است پوست را حساس کند.
  • پس دقت کنید که هیچوقت ناگهان از یک مکان خیلی سرد به یک مکان خیلی گرم نروید.
  • آب، اولین فاکتوریست که پوست را حساس می‌کند.
  • شستشو با آب برای همه پوست‌ها مناسب نیست.
  • اگر بعد از شستشوی دست‌ها با آب، پوست‌تان دچار قرمزی و سوزش شد، از یک شیوه پاکسازی بدون آب استفاده کنید.زیاده‌ روی در مصرف بعضی از کرم‌ها نیز پوست را حساس می‌کند.بنابراین برای مدت طولانی از کرم‌های ضدجوش یا لایه ‌بردارهای قوی استفاده نکنید.یادتان باشد که تعویض مداوم کرم نیز نه تنها دردی دوا نمی‌کند، بلکه تهدیدی برای اپیدرم یا بخش خارجی پوست است.
  • ۲. از کرم‌های ضد آفتاب در طول سال استفاده کنید.۳. محصولات مراقبت از پوست را با دقت انتخاب کنید.۴. پوست حساس را با شیر پاک‌سازی کنید.۵. پوست حساس را با روغن نارگیل مرطوب کنید.۶. چای سبز بنوشید.

    ۷. غذای سالم بخورید.

    ۱) آب ‌لیمو بنوشید

    هر روز خود را با یک لیوان آب ‌لیمو شروع کنند. ویتامین C و همچنین آنتی‌اکسیدان‌های دیگر در لیمو به مبارزه با رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند. علاوه بر این، آب ‌لیمو سموم خون شما را تصفیه می‌کند و کمک می‌کند که پوستی درخشان و بدون آکنه، جوش، لک، چین‌ و چروک داشته باشید.

پوسست حساس چیست

پوست چرب چیست ؟

پوست چرب، پوستی است که ترشح سبوم در آن زیاد است و ظاهری براق و درخشنده دارد. اگر از پوست چرب به خوبی مراقبت نشود، مشکلاتی مانند مسدود شدن منافذ پوست و بزرگ شدن آنها، انباشته شدن سلول‌های مرده‌ی پوست روی هم و ظاهر شدن جوش‌های سر سیاه و آکنه بر سطح پوست به وجود می‌آیند.

علائم و ویژگی پوست چرب:

  • براق بودن غیرطبیعی پوست: یک ویژگی پوست چرب که از سایر ویژگی‌های آن متفاوت است، براق بودن غیر طبیعی پوست به شمار می‌رود. در واقع اگر پوست شما بدون هیچ توجیهی براق است و احساس می‌کنید که روی آن روغن ریخته‌اید، بدون شک پوست شما چرب شده است.
  • آرایش روی صورت نمی‌ماند: اگر پوست شما چرب شده باشد به احتمال زیاد هنگام آرایش کردن دچار دردسر خواهید شد؛ چراکه اغلب مواد آرایشی با چربی تداخل داشته و چربی اجازه نمی‌دهد که آرایش شما به خوبی روی پوستتان بنشیند.
  • آکنه و جوش‌: این امکان نیز وجود دارد که جوش، نقطه‌های سیاه و سایر انواع آکنه پس از چرب شدن پوست روی آن ظاهر شوند.

از از چه چیز های نباید برای پوست چرب استفاد کرد؟

  1. استفاده از محصولات مراقبت از پوست، پوست را بیش از حد خشک می‏کند. اگر پوست چرب بیش از حد خشک شود چربی بیشتری تولید می‏‌کند.
  2. شستشوی بیش از حد یا مالش باعث تحریک و افزایش تولید چربی می‏‌شود.
  3. غذاهای چرب نیز وضعیت را بدتر می‌کنند. روغن یا چربی از طریق منافذ به سطح پوست می‏‌آیند و پوست چرب را بدتر می‏کنند.
  4. استفاده از مرطوب‌کننده هنگامی که پوست بیش از حد چرب است.
  5. استفاده از رژیم غذایی مناسب پوست‏‌های خشک.
  6. رژیم غذایی نامناسب، استرس، هورمون.

مراقبت پوست چرب:

اولین چیزی که در رابطه با نگهداری روزانه ی پوست‌های چرب مورد توجه است، قسمت پاک‌سازی است. بخش پاکسازی و از بین بردن چربی صورت دارای سه اصل مهم است:

– ژل شتشو مخصوص پوست چرب
– تونر
– آب رسان

روتین پوست چرب

 

پوست خشک چیست؟

خشکی پوست یک مشکل پوستی رایج است و در تمام سنین رخ می‌دهد. این مشکل خیلی جدی نیست، اما گاهی درمان آن سخت است. خشکی پوست ممکن است به بیماری‌های دیگر پوستی یا بیماری‌هایی مانند دیابت، کم کاری یا پرکاری تیروئید و سوء تغذیه مربوط باشد.

خشکی پوست چه نشانه‌هایی دارد؟

در این مشکل، پوست، ظاهری خشک و بی آب، پوسته‌ پوسته، تحریک شده و ملتهب دارد. اگر پوستتان خشک است، احساس زبری و گاهی درد و خارش را تجربه می‌کنید. البته، در حالت شدیدتر، پوست دچار قرمزی و خارش شدید می‌شود. در نتیجه، ترک‌های عمیقی روی پوست ایجاد می‌شوند که ممکن است خونریزی کنند. همه‌ی اینها از نشانه‌های خشکی شدید پوست است.

عوامل ایجاد پوست خشک:

  • ژنتیک : اینکه چه نوع پوستی دارید دقیقا از پدر و مادرتان به شما ارث میرسد. پس ژن‌ها را باید عامل مهمی در تعیین نوع پوست دانست.
  • آب و هوا : هرگونه تغییر در محل سکونت و ورود به محیط جدید می تواند منجر به تغییر نوع پوست شما شود.
  • هورمون‌ها : نوسانات هورمونی را نباید بر تعیین نوع پوست بی‌تاثیر دانست. این احتمال وجود دارد که پوست صورت افراد مثلا در دوران حاملگی از حالت خشک به چرب یا بالعکس تغییر پیدا کند.
  • مصرف دارو : هر فردی بنا به دلایل مختلف سراغ مصرف دارو می‌رود. این داروها می تواند عوارضی همچون خشکی یا حساس شدن پوست را به دنبال داشته باشد.
  • رژیم غذایی : مواد غذایی تاثیر مستقیمی بر بهتر یا بدتر شدن پوست دارند. اگر مصرف غذایی منجر به ناراحتی پوستی شما می‌شود، توصیه می کنیم که حتما در این باره با پزشک متخصص صحبت کنید.
  • مراقبت های پوستی : فراموش نکنید که استفاده از محصولات نامتناسب با پوست، می تواند تعادل پوستی شما را مختل کرده و ناراحتی‌هایی را به همراه آورد.

مراقبت از پوست حساس:

  1. استفاده از آب ولرم هنگام شستشو که احتمال از دست دادن چربی طبیعی پوست را کاهش می‌دهد.
  2. اجتناب از صابون و پاک‌کننده‌های مضر که چربی پوست شما را از بین می‌برند؛ مانند سدیم لوریل سولفات و سولفات‌های دیگر، الکل، عطر، آنتی باکتریال، رنگ مو، مواد نگه‌دارنده، پارابن، آب قلیایی و صابون‌های قالبی. همچنین از مناسب بودن شوینده‌های لباس‌های خود نیز اطمینان حاصل کنید ازآنجایی‌که مواد شوینده مضر می‌توانند باعث ایجاد خشکی بیشتر در پوست شما شوند.
  3. محافظت در برابر خورشید در همه زمان‌ها، تابستان و زمستان امر بسیار مهمی است. اشعه UV باعث خشکی و آسیب به لایه بیرونی پوست می‌شود.
  4. استفاده از یک دستگاه مرطوب‌کننده هوا برای افزایش میزان رطوبت موجود در هوای منزل، به‌ویژه در اتاق‌خواب. هر چه رطوبت محیط بیشتر باشد، کمتر از رطوبت پوست برای تأمین آب استفاده می‌شود.

 

پوست خشک

پوست ترکیبی یا مختلط چیست؟

پوست مختلط که در دسته بندی انواع پوست قرار می‌گیرد در واقع یک عارضه پوستی‌ست که باعث می‌شود شخص ویژگی‌های پوست خشک و پوست چرب را بطور هم‌زمان تجربه نماید. دو حالت برای پوست مختلط داریم:

  1. پوست مختلط تی زون که در آن پیشانی، بینی و چانه چرب بوده و سایر قسمت‌های صورت خشک است.
  2. پوست مختلط وی گونه‌ها و چانه چرب بوده و سایر قسمت‌های صورت خشک می‌باشد

از کجا بفهمیم نوع پوستمان ترکیبی است؟

اهمیت شناخت نوع پوست بسیار زیاد است از این رو راه های زیادی برای تشخیص پوست ترکیبی وجود دارد. برای تشخیص نوع پوستتان باید صورت را خوب بشویید و ۳۰ دقیقه صبر کنید. اگر پوستتان ترکیبی باشد، بخش هایی از پوستتان چرب و بخش های دیگر خشک بوده و منافذ بینیتان هم بزرگ و قابل مشاهده هستند. روش دیگر این است که از کرم مرطوب کننده برای پوست چرب استفاده کنید، اگر پیشانی، بینی و چانه تان مرطوب شود اما سایر نقاط پوستتان خشک باقی بماند، نوع پوستتان مختلط است.

مراقبت از پوست ترکیبی و مختلط:

  1. از ضدآفتاب های مناسب پوست مختلط که بسیار ملایم ، سبک ، فاقد چربی و حاوی آب رسان یا مرطوب کننده هستند، استفاده نمایید .
  2. از مرطوب کننده و آبرسان در طول روزاستفاده نمایید.
  3. ماهی یکبار به صورت تخصصی پوست خود را فیشیال (پاکسازی تخصصی) نمایید.
  4. از لوازم آرایش سبک و فاقد چربی که حاوی آبرسان و مرطوب کننده هستند نیز استفاده نمایید .
  5. برای شستشوی پوست مختلط از ژل شستشو با ‌‌‌‌ PHملایم استفاده کنید.

پوست ترکیبی و مختلط

 

در این مقاله به طور کامل در مورد اهمیت شناخت نوع پوست را بررسی کردیم. این مقاله توسط آوا اسکین کر تهیه و تنظیم شده است.

دیدگاه ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *